Prístrojová dráha

Prístrojová dráha predstavuje jeden z kľúčových prvkov v modernej leteckej infraštruktúre, ktorý umožňuje lietadlám pristávať a vzlietať za obmedzených viditeľností. Zvyšuje bezpečnosť a efektivitu letov, keď je viditeľnosť znížená kvôli nepriaznivým poveternostným podmienkam alebo v noci.

Jedná sa o špecificky vybavenú vzletovú a pristávaciu dráhu, ktorá je navrhnutá tak, aby podporovala prístrojové priblíženie. Toto priblíženie sa delí do niekoľkých kategórií na základe presnosti vybavenia a dostupných vizuálnych prostriedkov:

  • a) Vzletová a pristávacia dráha na nie-presné priblíženie: Táto dráha je vybavená vizuálnymi a nevizuálnymi prostriedkami, ktoré poskytujú aspoň základné smerové vedenie pre lietadlá počas priameho priblíženia.
  • b) Vzletová a pristávacia dráha na presné priblíženie I. kategórie: Vybavená technológiami ako ILS a/alebo MLS, umožňuje prístrojové priblíženie do minimálnej výšky rozhodnutia 60 m a dohľadnosti 800 m alebo dráhovej dohľadnosti 550 m.
  • c) Vzletová a pristávacia dráha na presné priblíženie II. kategórie: S podobným vybavením ako kategória I, avšak umožňuje prístrojové priblíženie do výšky rozhodnutia 30 m a dráhovej dohľadnosti 350 m.
  • d) Vzletová a pristávacia dráha na presné priblíženie III. kategórie: Je najvyspelejšou formou prístrojovej dráhy. Je vybavená technológiami, ktoré poskytujú kontinuálne pokrytie navigačných signálov po celej dĺžke dráhy, umožňujúc lietadlám pristávať bez potreby vizuálneho kontaktu s dráhou. Existujú rôzne podkategórie tejto kategórie na základe rôznych kombinácií výšok rozhodnutia a dráhovej dohľadnosti.

Za zmienku stojí, že vizuálne prostriedky nemusia vždy zodpovedať úrovni inštalovaných nevizuálnych prostriedkov. Výber a inštalácia týchto prostriedkov závisí od konkrétnych podmienok, v ktorých sa má prístrojové priblíženie vykonávať. Tieto postupy a technológie sú základným stavebným kameňom v súčasnej leteckej navigácii a prispievajú k bezpečnej a efektívnej prevádzke lietadiel za všetkých podmienok.

Jeden z nasledujúcich typov vzletovej a pristávacej dráhy určených na prevádzku lietadiel, používajúcich postupy na prístrojové priblíženie.

Jeden z nasledujúcich typov vzletovej a pristávacej dráhy určených na prevádzku lietadiel, používajúcich postupy na prístrojové priblíženie. a) Vzletová a pristávacia dráha na nie-presné priblíženie – prístrojová vzletová a pristávacia dráha vybavená vizuálnymi prostriedkami a nevizuálnymi prostriedkami, ktoré zabezpečujú aspoň dostatočné smerové vedenie na priame priblíženie. b) Vzletová a pristávacia dráha na presné priblíženie I. kategórie – prístrojová vzletová a pristávacia dráha vybavená zariadením ILS a/alebo MLS a vizuálnymi prostriedkami, ktoré umožňujú prevádzku lietadiel až do výšky rozhodnutia nie menšej ako 60 m (200 ft) a buď do dohľadnosti nie menšej ako 800 m, alebo do dráhovej dohľadnosti nie menšej ako 550 m. c) Vzletová a pristávacia dráha na presné priblíženie II. kategórie – prístrojová vzletová a pristávacia dráha vybavená zariadením ILS a/alebo MLS a vizuálnymi prostriedkami, ktoré umožňujú prevádzku lietadiel až do výšky rozhodnutia menšej ako 60 m (200 ft), ale nie menšej ako 30 m (100 ft) a dráhovej dohľadnosti nie menšej ako 350 m. d) Vzletová a pristávacia dráha na presné priblíženie III. kategórie – prístrojová vzletová a pristávacia dráha vybavená zariadením ILS a/alebo MLS s krytím ich navigačných signálov až k povrchu vzletovej a pristávacej dráhy a pozdĺž celej jej dĺžky, a ktoré: A – umožňujú prevádzku lietadiel až do výšky rozhodnutia menšej ako 30 m (100 ft) alebo bez udania výšky rozhodnutia a dráhovej dohľadnosti nie menšej ako 200 m, B – umožňujú prevádzku lietadiel až do výšky rozhodnutia menšej ako 15 m (50 ft) alebo bez udania výšky rozhodnutia a dráhovej dohľadnosti pod 200 m, ale nie menšej ako 50 m a C – umožňujú prevádzku lietadiel bez udania výšky rozhodnutia a dráhovej dohľadnosti. Poznámka 1: Ustanovenia týkajúce sa ILS a/alebo MLS sú v L 10, I. zväzok, časť I. Poznámka 2: Vizuálne prostriedky nemusia nevyhnutne zodpovedať úrovni inštalovaných nevizuálnych prostriedkov. Kritériom výberu vizuálnych prostriedkov sú podmienky, za akých má byť prevádzka lietadiel vykonávaná.

Vylepšite túto stránku

Chcete doplniť alebo upraviť túto stránku? Vyplňte textové pole nižšie. Ďakujeme ♥